Skip to main content

Tarif, rebat elektrik kekal hingga Disember


gambar sekadar hiasan


Mohd Ruzaini Zulkepli
am@hmetro.com.my

PENGGUNA di Semenanjung, Sabah dan Labuan kekal menikmati kadar tarif dan rebat elektrik sedia ada bagi tempoh Julai hingga Disember tahun ini.
Ini berikutan keputusan kerajaan untuk tidak membuat semakan tarif atau rebat elektrik di ketiga-tiga kawasan sepanjang tempoh berkenaan seperti dipersetujui Jemaah Menteri pada 21 Jun lalu.


Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili berkata, Jemaah Menteri bersetuju untuk membelanjakan RM1.303 bilion bagi menampung peningkatan kos bahan api dan penjanaan bekalan elektrik kepada pengguna di Semenanjung, manakala RM468 juta di Sabah dan Labuan.
"Sejajar dengan keputusan itu, kadar purata tarif elektrik asas di Semenanjung kekal pada kadar 38.53 sen perkilowatt jam (kWj), manakala 34.52 sen per kWj bagi Sabah dan Labuan.
"Kerajaan juga bersetuju memberi rebat keseluruhan kos pembekalan elektrik sebanyak 2.54 sen per kWj di Semenanjung dan 1.2 sen di Sabah serta Sarawak bagi tempoh Julai hingga Disember 2017," katanya pada sidang media di Wisma Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB), Kota Kinabalu, hari ini.
Menurutnya, secara keseluruhan pelarasan tarif elektrik di bawah dasar kos bahan api dan penjanaan tidak seimbang (ICPT) membolehkan pengguna di Semenanjung menikmati rebat sebanyak RM5.403 bilion untuk tempoh Mac 2015 hingga Disember tahun ini.
Katanya, bagi pengguna Sabah dan Labuan jumlah rebat diberikan kerajaan bagi tempoh yang sama ialah RM196.26 juta.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 30 Jun 2017 @ 5:50 PM

Comments

Popular posts from this blog

RUNNING MAN EPISODE 357 - FREE WATCH

RUNNING MAN EPISODE 357 WATCH HERE IF THE VIDEO HAD BEEN REMOVE => CLICK <= Show: Running Man Ratings:           2931 Stars | 650 Rates Guest(s): Hong Jin-young, Lee Sun-bin, Lee Tae-hwan (5urprise), Oh Ha-young, Son Na-eun (Apink), Son Yeo-eun Cast(s): Yoo Jae Suk, Kim Jong Kook, Ji Suk Jin, Ha Ha, Song Ji Hyo, Lee Gwang Soo, Yang Se-chan, Jeon So-min Subbed by: VIU Aired on: 02-07-2017

LABUAN NEWS - KEJADIAN DI JALAN ARSHAD 21 July, 5:45pm.

LABUAN: kemalangan berlaku di jalan arshad kereta terbabas di percayai hilang kawalan ketika pemandu ingin memasuki simpang. Pemandu dan penumpang selamat dan tidak ada kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan. Hati-hati di jalan raya.

RUNNING MAN EPISODE 333 (SONG JI HYO)

RUNNING MAN EPISODE 333 (SONG JI HYO) Show: Running Man Ratings:           4346 Stars | 971 Rates Guest(s): none Cast(s): Yoo Jae Suk, Kim Jong Kook, Ji Suk Jin, Ha Ha, Song Ji Hyo, Lee Gwang Soo Subbed by: VIU Aired on: 08-01-2017