Skip to main content

Penyu Labuan


Labuan rekod 98 peratus anak penyu yang dieram dilepaskan ke laut

LABUAN: Usaha bersepadu untuk meningkatkan populasi penyu di sini menyaksikan kira-kira 98 peratus daripada 10,450 biji telur penyu yang dieram menetas dan dilepaskan ke laut bagi tempoh 2011-2015.

Pengarah Jabatan Taman Laut Labuan Anuar Deraman berkata sepanjang tempoh itu, Pulau Rusukan Besar yang menjadi tumpuan penyu karah (Eretmochelys imbricata) dan penyu hijau (Chelonia mydas), merekodkan 4,857 telur.

Sebanyak 3,506 telur direkodkan di Pulau Rusukan Kecil, lebih 2,200 telur di Pulau Kuraman dan 231 biji di Kiansam iaitu taman laut yang tidak diwartakan, katanya kepada Bernama di sini.


"Amnya peratusan hidup telur yang dieram meningkat setiap tahun sejak 2011. Usaha kami untuk memulihara penyu dengan menetaskan telur mereka serta melepaskan anak penyu ke laut sejak lima tahun lalu adalah berjaya," katanya.

Beliau juga berkata sekurang-kurangnya 20 sarang dikesan setiap tahun dengan purata tiga penyu mendarat di empat pantai.

"Tapak pendaratan yang strategik tanpa hakisan pantai antara faktor peningkatan bilangan penyu yang datang bertelur," katanya.

Pada masa sama, Anuar berkata kawasan taman air berkenaan dipantau rapi oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia bagi mengesan sebarang kegiatan haram, sekali gus menyumbang kepada usaha pemuliharaan penyu terbabit.

-- BERNAMA

Comments

Popular posts from this blog

RUNNING MAN EPISODE 357 - FREE WATCH

RUNNING MAN EPISODE 357 WATCH HERE IF THE VIDEO HAD BEEN REMOVE => CLICK <= Show: Running Man Ratings:           2931 Stars | 650 Rates Guest(s): Hong Jin-young, Lee Sun-bin, Lee Tae-hwan (5urprise), Oh Ha-young, Son Na-eun (Apink), Son Yeo-eun Cast(s): Yoo Jae Suk, Kim Jong Kook, Ji Suk Jin, Ha Ha, Song Ji Hyo, Lee Gwang Soo, Yang Se-chan, Jeon So-min Subbed by: VIU Aired on: 02-07-2017

LABUAN NEWS - KEJADIAN DI JALAN ARSHAD 21 July, 5:45pm.

LABUAN: kemalangan berlaku di jalan arshad kereta terbabas di percayai hilang kawalan ketika pemandu ingin memasuki simpang. Pemandu dan penumpang selamat dan tidak ada kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan. Hati-hati di jalan raya.

RUNNING MAN EPISODE 333 (SONG JI HYO)

RUNNING MAN EPISODE 333 (SONG JI HYO) Show: Running Man Ratings:           4346 Stars | 971 Rates Guest(s): none Cast(s): Yoo Jae Suk, Kim Jong Kook, Ji Suk Jin, Ha Ha, Song Ji Hyo, Lee Gwang Soo Subbed by: VIU Aired on: 08-01-2017